U petak 10.11.2017. u predvorju kino dvorane Visija otvorena je izložba “Kontinuitet modernosti”, te izložba crteža slavnog portugalskog arhitekta Álvara Size i njegove supruge, pokojne umjetnice Marije Antónije Size, obje u organizaciji Oris Kuće arhitekture, Društva arhitekata Dubrovnik i Hrvatske komora arhitekata – PO Dubrovnik, a uz podršku Grada Dubrovnika i Veleposlanstva Portugala u Hrvatskoj.

 

KONTINUITET MODERNOSTI

Na malom teritoriju Hrvatske nalazi se razmjerno velika gustoća kvalitetnih arhitektonskih realizacija čija je zajednička odrednica modernizacijska ambicija koja je vezana za vrlo različite izvore: od reprezentacije političke moći do podizanja socijalnog standarda. Izložba prikazuje pojedinačne istaknute gradnje s namjerom da se predstave posebno kreativni periodi i koncepti unutar jedne plodne arhitektonske scene čije su prakse ispunjavale i još uvijek ispunjavaju ulogu avangarde koja je korak ispred realne razine razvijenosti i modernosti hrvatskog društva. Upravo u tom specifičnom optimizmu i upornosti da se arhitektonska disciplina apostrofira kao aktivni kulturni ali i politički subjekt treba tražiti relevantnost prikazanih projekata. “Kontinuitet modernosti” predstavlja presjek hrvatske arhitekture od razdoblja Moderne do 2010 godine. Prvi put je prikazana 2007. godine u Beču, a tijekom godina je dopunjavana i prikazivana u brojnim europskim gradovima. Ugostili su je Amsterdam, Ankara, Barcelona, Beograd, Bukurešt, Kotor, London, Madrid, Maribor, Novi Sad, Pamplona, Pečuh, Piran, Podgorica, Rijeka, Sarajevo, Skopje i Vaduz. Autori izložbe su Vera Grimmer, Tadej Glažar, Maroje Mrduljaš i Andrija Rusan.

 

CRTEŽI ÁLVARA SIZE

Za Álvara Sizu crtež je od početaka bio nezamjenjiv dio njegov ne samo profesionalnog, već i privatnog života. Crtežom se koristi kada razmišlja o arhitekturi, razvija ideje, radi projekte, pamti životne trenutke. Crtež je za njega najbrži način komunikacije – sa sobom i sa drugima, ideja koja mu omogućuje nastavak projekta. Ciklus koji će se prikazati u predvorju kino dvorane Visia odnosi se na Sizin rad na marijanskom svetištu u Fatimi u Portugalu. Nova hodočasnička crkva Presvetog Trojstva sagrađena je 2007. godine prema projektu grčkog arhitekta Alexandra Tombazisa, a Siza je osmislio dizajn murala u kapeli crkve, tematski posvećen životu sv. Petra i Pavla. U Dubrovniku je tako predstavljena serija predložaka prema kojima je izrađen taj monumentalni mural, koji nanovo potvrđuje Sizinu prepoznatljivu maniru, jednostavnu, preciznu, dobro promišljenu i krajnje ekspresivnu.

 

U subotu 11.11.2017. u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik održan je kratki ciklus predavanja s popratnom diskusijom na temu “Modernizam – (ne)priznato naslijeđe”, a sudjelovali su Nebojša Adžić (Savez arhitekata Crne Gore), Lidija Butković Mićin (Grupa Motel Trogir) i Maroje Mrduljaš (AF Zagreb). Raspravu su moderirali Božo Benić i Joško Miklo.

 

MODERNIZAM – (NE)PRIZNATO NASLIJEĐE 

Rasprava se vodila o zaštiti arhitektonskih remek djela 20. stoljeća, koja su nakon raspada Jugoslavije i njezinih institucija, pa potom i ratnih razaranja ostala neobnovljena i napuštena. Izlagači su prisutne upoznali s načinima na koje se ipak uspješno i ekonomski opravdano mogu obnoviti i staviti u funkciju brojne zgrade diljem bivše države. Osim o zaštiti raspravljalo se i o obnovi i ponovnom “oživljavanju” vrijednih modernističkih građevina u Hrvatskoj, ali i susjednoj BiH i Crnoj Gori, a Maroje Mrduljaš najavio je i drugu sezonu dokumentarne serije “Betonski spavači”. Naglasio je kako se prva sezona bavila građevinama za koje više nema nade, a kako se drugi dio bavi modernističkim mega građevinama u Hrvatskoj i cijelom prostoru bivše Jugoslavije, za koje ipak postoji nada da se obnove i ponovno vrate u funkciju.